- Dojazd a vplyv nízkej teploty
- Rekuperácia a nabíjanie so studenou batériou
- Úloha predkondicionovania
- Kontrola tlaku v pneumatikách
- Autopilot a nebezpečenstvo na ľade
Dojazd v chladnom počasí
Vyhrievanie kabíny môže výrazne znížiť dojazd (10-30%) v dôsledku použitia kúrenia a vyhrievania sedadiel. Čím efektívnejšie je auto, ako napríklad Model 3, tým výraznejší môže byť požadovaný vykurovací efekt. To má vplyv na kratšie cesty viac ako na dlhé, pretože akonáhle sa auto zohreje na optimálnu teplotu, množstvo energie potrebnej na jej udržanie sa zníži, aj keď je to stále energeticky náročnejšie, ako jazda v lete.
Podobne môže batéria vyžadovať zahrievanie, ak nie prostredníctvom fyzického ohrievača, tak prostredníctvom zvýšeného vnútorného odporu batérie, ktorý vytvára odpadové teplo v batérii na jej zahriatie. Ak vedľa ikony batérie vidíte modrú ikonu snehovej vločky, je to preto, že je veľmi chladno. Táto ikona zmizne, keď vaša batéria dosiahne minimálnu teplotu.
Neexistuje žiadny magický spôsob, ako odstrániť potrebu energie na vyhrievanie auta, ale ak je zapojené do nabíjačky, predkondicionovanie auta pred použitím (pozri nižšie) bude čerpať potrebnú energiu z nabíjacej stanice a nie z batérie, čím sa neuberá z dojazdu.
Nabíjanie auta tesne pred odjazdom má za následok, že batéria je o niečo teplejšia, ako by bola bez nabíjania. Na to, aby sa takto batéria zohriala je ale potrebné, aby sa auto nejaký čas nabíjalo.
Zimná jazda je tiež menej efektívna vďaka ťažšiemu vzduchu a zvýšenému valivému odporu na mokrej vozovke a so zimnými pneu. Tieto faktory sa kumulujú s faktormi nízkej teploty.
Nie je nezvyčajné, že ľudia v zime vidia dosah len 50 % očakávaného dojazdu. Najhorší scenár je, keď sa auto používa na veľa relatívne krátkych jázd, kde sa auto pred ďalšou jazdou opäť ochladí. To platí aj pre nabíjanie na Superchargeri, kde môže chlad obmedziť maximálny nabíjací výkon aj po dlhej jazde. Aj keď je v kabíne príjemne teplo, batéria môže byť stále relatívne studená. Existuje množstvo problémov, ktoré môžu znížiť nabíjancí výkon a majitelia sa môžu obávať, že môžu mať takýto problém, v chladnom počasí to tak nemusí byť. Ak máte obavy, odporúčame vám ponechať si poznámky o maximálnej rýchlosti nabíjania, soc v tom čase, či zdieľate umiestnenie kompresora, a pomocou niektorých tipov uvedených nižšie zistiť, či to môže byť jednoducho zima.
- Pri modeloch bez tepelných čerpadiel si nechávajte približne 25 % dodatočný dojazd na dlhej ceste a 50 % pri mnohých krátkych cestách.
- Pri autách s tepelným čerpadlom si nechávajte približne 15 % dodatočný dojazd na dlhej ceste, ale stále 50 % pri mnohých krátkych cestách. Zatiaľ čo tepelné čerpadlo dokáže urobiť veľký rozdiel, keď je auto zohriate, pri studenom aute má zanedbateľný účinok.
- Zníženie teploty v kabíne len o stupeň, dva, môže predĺžiť dojazd.
- Vyhrievané sedadlá a volant sú efektívnejšie ako zohrievanie kabíny.
Tepelné čerpadlá a chladné počasie
Rekuperácia a nabíjanie so studenou batériou
Znížená rekuperácia je limitom toho, ako rýchlo dokáže batéria od Tesly bezpečne prejsť. Nabíjanie je úplne rovnaké. Väčšina domácich/AC nabíjacích miest pracuje pod 11 kW a okrem extrémne chladných podmienok je to zriedka obmedzené. Nabíjanie jednosmerným prúdom však môže byť obmedzené v chlade a je možné 30 kW alebo menej aj na kompresore. Výsledkom je, že nabíjanie studenej batérie na supernabíjačke môže byť frustrujúce.
Aby ste tento problém obmedzili, ak je to možné, nabite na konci cesty, a nie na začiatku, ale pamätajte, že nenabíjate na 100 % a potom nenechávajte auto plné, pokiaľ nejde o auto s batériou LFP.
Ak plánujete nabíjanie na Superchargeroch, vyberte kompresor ako cieľ. Ak je batéria SoC dostatočne vysoká, auto po príchode k nabíjačke pripraví batériu na ideálny stav.
Ako miesto určenia nastavte kompresory, pretože ak má batéria dostatočné rezervy, predhrievajú batériu
Ak máte auto so smiešnym, výberom smiešneho+ sa na požiadanie zahreje aj batéria
Supernabíjanie/rýchle nabíjanie na konci cesty, nie predtým, aby sa skrátil čas nabíjania (ale nezabúdajte, že na autách bez LFP nenabíjajte viac ako 90 %
Ak na začiatku cesty prebijete/rýchle nabitie, zahreje sa batéria a maximalizuje dojazd, hoci nabíjanie bude trvať dlhšie ako pri teplej batérii.
Pozor na obmedzené brzdenie do zahriatia. Tesla teraz zobrazuje ikonu označujúcu, že regenerácia je obmedzená.
Ak môžete svoje auto uložiť pod krytom alebo v garáži, zníži sa tým vychladnutie batérie
Úloha predkondicionovania
Ako už bolo navrhnuté vyššie, predkondicionovanie zvyšuje teplotu pred jazdou a znižuje množstvo energie potrebnej z batérie pri jazde.
Predprípravu je možné spustiť niekoľkými spôsobmi, či už naplánovanými, alebo najjednoduchším spôsobom, ako si myslíme, je jednoducho použiť aplikáciu 30 minút pred odchodom. Zapnite funkcie, ktoré požadujete, vrátane vyhrievania sedadiel a čelného skla.
Predkondicionovanie však automaticky neupozorňuje batériu a neexistuje jednoduchý spôsob, ako manuálne zapnúť vyhrievanie batérie, auto zapne kúrenie, ak bude mať pocit, že je to potrebné. (Technicky autá so smiešnym režimom môžu zapnúť vyhrievanie batérie výberom smiešneho+ v aute, ale nie je to vhodné a nie je to účel, na ktorý bola táto funkcia navrhnutá.). Ak má auto pocit, že je potrebné vyhrievanie batérie, na displeji aplikácie sa môže zobraziť batéria so snehovou vločkou.
Ak necháte auto v extrémnom chlade, sklopné spätné zrkadlá môžu primrznúť. Ak chcete odstrániť tento problém, vypnite automatické skladanie. Na autách bez vyhrievaného stieracieho prvku (zvyčajne Model 3 a staršie MS a MX bez balíka pre chladné počasie) môžu byť stierače ponechané v servisnom režime, čo znamená, že kontaktná plocha so sklom sa rozmrazí rýchlejšie, ak sa kúrenie zapne na diaľku.
- Pred jazdou vyhrejte kabínu, najmä ak je zapojená do nabíjačky
- V extrémne chladnom počasí nechajte približne 30 minút na zohriatie auta a batérie
- Pred opustením vozidla vypnite sklápanie spätných zrkadielzrkadlá a prepnite stierače do servisného režimu, aby ste k nim mali ľahký prístup pri návrate do auta
- Tesla odporúča použiť pred zimou WD-40 ako preventívne opatrenie na kľučkách dverí a ich otočných bodoch, aby sa znížilo riziko zamrznutia.