Tesla spravila niekoľko nenápadných, ale významných zmien v návode na obsluhu pre aktualizáciu softvéru 2023.12, ktoré odhaľujú vylepšenia systému automatického núdzového brzdenia (AEB).
|
Najnovšia aktualizácia softvéru 2023.12 obsahuje tieto vylepšenia uvedené v aktualizovanej príručke pre majiteľa vozidla Tesla. Predtým sa v príručke opisoval systém AEB ako systém určený na zníženie vplyvu čelných kolízií. V príručke pre majiteľa 2023.12, ktorá bola vydaná pred niekoľkými dňami, však spoločnosť Tesla toto slovo zmenila na:
„Automatické núdzové brzdenie je navrhnuté tak, aby znížilo vplyv čelných a spätných nárazov s obmedzenou funkčnosťou pri cúvaní.“
AEB k dispozícii pri vyšších rýchlostiach
Nový popis v aktualizovanej príručke upozorňuje na niekoľko kľúčových zmien. Systém je teraz navrhnutý tak, aby určoval vzdialenosť od rozpoznaných objektov, nielen od objektov pred vozidlom. Ak sa kolízia považuje za neodvrátiteľnú, systém AEB použije brzdy, aby znížil rýchlosť vozidla a závažnosť nárazu, rovnako ako predtým. Rozsah prevádzkovej rýchlosti sa však zvýšil, AEB teraz funguje v rozsahu približne 5 km/h (3 mph) až 200 km/h (124 mph); predtým fungoval maximálne pri 150 km/h (90 mph).
AEB rozpoznáva hrozby v spätnom chode a ďalšie
Okrem zvýšeného rozsahu rýchlosti teraz AEB funguje aj pri cúvaní. Očakáva sa, že táto nová funkcia bude k dispozícii mimo beta verzie systému Full Self-Driving (FSD) a v rámci viacerých regiónov. Tesla zvyčajne uvádza, kedy je funkcia obmedzená na určité regióny alebo si vyžaduje FSD Beta, ale v prípade vylepšeného AEB sa žiadne takéto obmedzenia nespomínajú.
V príručke pre majiteľa sú uvedené aj ďalšie informácie o tom, kedy systém AEB nezabrzdí alebo prestane brzdiť. Medzi tieto situácie patrí napr:
- Prudké otočenie volantu
- Stlačenie a uvoľnenie brzdového pedála počas brzdenia systémom AEB
- Prudké zrýchlenie počas brzdenia systémom AEB
- Detegované vozidlo, motocykel, cyklista alebo chodec už nie je vpredu
Okrem toho sa v príručke vysvetľuje, že systém AEB je pri štartovaní Tesly vždy zapnutý. Ak ju chcete vypnúť pre aktuálnu jazdu, používatelia sa môžu dotknúť položky Controls > Autopilot > Automatic Emergency Braking. Je dôležité poznamenať, že aj keď je AEB vypnuté, vozidlo môže po zistení prvej kolízie zabrzdiť, aby znížilo ďalší náraz.
Očakáva sa, že tieto aktualizácie systému AEB od Tesly zvýšia celkovú bezpečnosť vodičov aj chodcov. Vďaka automatickému núdzovému brzdeniu, ktoré teraz funguje aj pri cúvaní a pri vyšších rýchlostiach, Tesla naďalej posúva hranice automobilovej technológie a bezpečnosti. Ako vždy, majitelia vozidiel Tesla by mali počas jazdy zostať ostražití a pozorní, pretože žiadny systém nemôže zaručiť úplnú ochranu pred kolíziami.