V mnohých ohľadoch je jazda na elektromobile v zime ako v akomkoľvek inom aute. Rovnaké fyzikálne zákony platia pre ľad, priľnavosť, trakciu, zahmlievanie, zamŕzanie dverí a pod., existuje však množstvo rozdielov, ktorých by si vodiči mali byť vedomí, keď príde chladné počasie.
Dojazd v chladnom počasí Dojazd môže byť v chladnom počasí značne obmedzený, najmä na začiatku cesty. Na rozdiel od benzínového auta, elektromobil nevytvára veľa odpadového tepla, ktoré je možné využiť na ohrev batérie a kabíny. Vyhrievanie kabíny môže výrazne znížiť dojazd (10-30%) v dôsledku použitia kúrenia a vyhrievania sedadiel. Čím efektívnejšie je auto, ako napríklad Model 3, tým výraznejší môže byť požadovaný vykurovací efekt. To má vplyv na kratšie cesty viac ako na dlhé, pretože akonáhle sa auto zohreje na optimálnu teplotu, množstvo energie potrebnej na jej udržanie sa zníži, aj keď je to stále energeticky náročnejšie, ako jazda v lete. Podobne môže batéria vyžadovať zahrievanie, ak nie prostredníctvom fyzického ohrievača, tak prostredníctvom zvýšeného vnútorného odporu batérie, ktorý vytvára odpadové teplo v batérii na jej zahriatie. Ak vedľa ikony batérie vidíte modrú ikonu snehovej vločky, je to preto, že je veľmi chladno. Táto ikona zmizne, keď vaša batéria dosiahne minimálnu teplotu. Neexistuje žiadny magický spôsob, ako odstrániť potrebu energie na vyhrievanie auta, ale ak je zapojené do nabíjačky, predkondicionovanie auta pred použitím (pozri nižšie) bude čerpať potrebnú energiu z nabíjacej stanice a nie z batérie, čím sa neuberá z dojazdu. Nabíjanie auta tesne pred odjazdom má za následok, že batéria je o niečo teplejšia, ako by bola bez nabíjania. Na to, aby sa takto batéria zohriala je ale potrebné, aby sa auto nejaký čas nabíjalo. Zimná jazda je tiež menej efektívna vďaka ťažšiemu vzduchu a zvýšenému valivému odporu na mokrej vozovke a so zimnými pneu. Tieto faktory sa kumulujú s faktormi nízkej teploty. Nie je nezvyčajné, že ľudia v zime vidia dosah len 50 % očakávaného dojazdu. Najhorší scenár je, keď sa auto používa na veľa relatívne krátkych jázd, kde sa auto pred ďalšou jazdou opäť ochladí. To platí aj pre nabíjanie na Superchargeri, kde môže chlad obmedziť maximálny nabíjací výkon aj po dlhej jazde. Aj keď je v kabíne príjemne teplo, batéria môže byť stále relatívne studená. Existuje množstvo problémov, ktoré môžu znížiť nabíjancí výkon a majitelia sa môžu obávať, že môžu mať takýto problém, v chladnom počasí to tak nemusí byť. Ak máte obavy, odporúčame vám ponechať si poznámky o maximálnej rýchlosti nabíjania, soc v tom čase, či zdieľate umiestnenie kompresora, a pomocou niektorých tipov uvedených nižšie zistiť, či to môže byť jednoducho zima.
Tepelné čerpadlá a chladné počasieTesla začala pred niekoľkými rokmi do áut montovať tepelné čerpadlá (všetky Modely Y a Model 3, Model S, Model X od roku 2021). Úlohou tepelného čerpadla je zachytávať teplo z batérie na vyhrievanie kabíny, pretože je to efektívnejšie ako odporové ohrievače. Aj keď to za mnohých okolností funguje, existuje niekoľko potenciálnych nevýhod vrátane dlhšieho zahrievania batérie, pretože teplo extrahované tepelným čerpadlom batériu efektívne ochladzuje. Výkon áut s tepelnými čerpadlami v chlade sa spočiatku javil ako výrazne znížený, pretože teplo sa odoberalo z batérie, v dôsledku čoho bola akcelerácia a regenerácia obmedzené. Vďaka rôznym aktualizáciám softvéru má Tesla teraz využívanie tepelného čerpadla vyvážené, výkon je stále primeraný a účinnosť v chladnom počasí je výrazne lepšia ako pri autách bez tepelných čerpadiel. V teplom počasí sa tepelné čerpadlo takmer vôbec žiaden efekt. Rekuperácia a nabíjanie so studenou batériou Studenú batériu najľahšie spoznáte podľa prerušovanej čiary v hornej časti displeja. Bodkovaná časť čiary označuje, že čast výkonu nie je dostupná. Zdá sa, že Tesla sa stala konzervatívnejšou, pokiaľ ide o množstvo rekuperácie v chlade, a zdá sa, že v porovnaní so situáciou spred niekoľkých rokov, auto rekuperuje menej. Keď sa objaví takéto varovanie, je dôležité si uvedomiť, že znížená rekuperácie tiež znamená znížené brzdenie a na zastavenie bude potrebné viac stlačiť brzdový pedál. Môže vám to pripadať neprirodzené a veľmi odlišné od normálneho stavu a pri prvom zakúsení môžete mať pocit, že zlyhali brzdy. Na druhej strane, v posledných updatoch toto Tesla tiež upravila a aby sa príliš nezmenil charakter jazdy, simuluje rekuperáciu brzdením.
Znížená rekuperácia je limitom toho, ako rýchlo dokáže batéria od Tesly bezpečne prejsť. Nabíjanie je úplne rovnaké. Väčšina domácich/AC nabíjacích miest pracuje pod 11 kW a okrem extrémne chladných podmienok je to zriedka obmedzené. Nabíjanie jednosmerným prúdom však môže byť obmedzené v chlade a je možné 30 kW alebo menej aj na kompresore. Výsledkom je, že nabíjanie studenej batérie na supernabíjačke môže byť frustrujúce. Aby ste tento problém obmedzili, ak je to možné, nabite na konci cesty, a nie na začiatku, ale pamätajte, že nenabíjate na 100 % a potom nenechávajte auto plné, pokiaľ nejde o auto s batériou LFP. Ak plánujete nabíjanie na Superchargeroch, vyberte kompresor ako cieľ. Ak je batéria SoC dostatočne vysoká, auto po príchode k nabíjačke pripraví batériu na ideálny stav. Ako miesto určenia nastavte kompresory, pretože ak má batéria dostatočné rezervy, predhrievajú batériu Ak máte auto so smiešnym, výberom smiešneho+ sa na požiadanie zahreje aj batéria Supernabíjanie/rýchle nabíjanie na konci cesty, nie predtým, aby sa skrátil čas nabíjania (ale nezabúdajte, že na autách bez LFP nenabíjajte viac ako 90 % Ak na začiatku cesty prebijete/rýchle nabitie, zahreje sa batéria a maximalizuje dojazd, hoci nabíjanie bude trvať dlhšie ako pri teplej batérii. Pozor na obmedzené brzdenie do zahriatia. Tesla teraz zobrazuje ikonu označujúcu, že regenerácia je obmedzená. Ak môžete svoje auto uložiť pod krytom alebo v garáži, zníži sa tým vychladnutie batérie Úloha predkondicionovania Ako už bolo navrhnuté vyššie, predkondicionovanie zvyšuje teplotu pred jazdou a znižuje množstvo energie potrebnej z batérie pri jazde. Predprípravu je možné spustiť niekoľkými spôsobmi, či už naplánovanými, alebo najjednoduchším spôsobom, ako si myslíme, je jednoducho použiť aplikáciu 30 minút pred odchodom. Zapnite funkcie, ktoré požadujete, vrátane vyhrievania sedadiel a čelného skla. Predkondicionovanie však automaticky neupozorňuje batériu a neexistuje jednoduchý spôsob, ako manuálne zapnúť vyhrievanie batérie, auto zapne kúrenie, ak bude mať pocit, že je to potrebné. (Technicky autá so smiešnym režimom môžu zapnúť vyhrievanie batérie výberom smiešneho+ v aute, ale nie je to vhodné a nie je to účel, na ktorý bola táto funkcia navrhnutá.). Ak má auto pocit, že je potrebné vyhrievanie batérie, na displeji aplikácie sa môže zobraziť batéria so snehovou vločkou. Ak necháte auto v extrémnom chlade, sklopné spätné zrkadlá môžu primrznúť. Ak chcete odstrániť tento problém, vypnite automatické skladanie. Na autách bez vyhrievaného stieracieho prvku (zvyčajne Model 3 a staršie MS a MX bez balíka pre chladné počasie) môžu byť stierače ponechané v servisnom režime, čo znamená, že kontaktná plocha so sklom sa rozmrazí rýchlejšie, ak sa kúrenie zapne na diaľku.
Comments are closed.
|
CategoriesO mneAutor je dlhoročný Tesla majiteľ, má najazdených vyše 400.000 km na rôznych modeloch a aktívne pomáha záujemcom s kúpou Tesiel a s propagáciou elektromobility. Archives
October 2024
|