home, Tipy

Dve blondíny Teslou do Chorvátska? Bez problémov!

Mnohí záujemcovia o elektromobil vnímajú tento spôsob pohonu ako druhé auto do rodiny – ideálne na dochádzanie do práce, do mesta či na krátke výlety. Predstava, že by sa na ňom vydali na dlhú letnú dovolenku napríklad do Chorvátska, im často príde ako príliš odvážna.

„Na takú cestu si predsa radšej vezmeme spaľovák, aby nás elektromobil nezdržoval…“
„A čo keď budeme musieť každú chvíľu hľadať nabíjačku a čakať tam hodiny?“

Tieto obavy sú úplne bežné – a práve preto sme sa rozhodli vyskúšať si túto trasu za vás a dokázať, že aj dlhá cesta na Tesle je dnes úplne bez stresu, jednoduchá a pohodlná.

Naša interná výprava, alias „Baby idú do Splitu“, odštartovala jedno júnové utorkové ráno z Bernolákova o 6:05 s plne nabitou Teslou Model Y RWD (60kWh – LFP „Standard Range“).

Pred každou cestou vám navigácia v Tesle automaticky vypočíta najefektívnejšiu trasu, zohľadní aktuálny stav batérie, dopravnú situáciu aj dostupnosť nabíjacích staníc, a zároveň odporučí optimálne zastávky na nabíjanie vrátane odhadovaného času nabíjania a percenta batérie pri príchode aj odchode zo stanice.

Cesta do Chorvátska cez Rakúsko 🇦🇹

Etapa 1: Bernolákovo – Graz

Prvá krátka zastávka bola o 6:34 v Čunove na vyzdvihnutie kolegyne. Zastávka trvala iba 2 minútky. Už o 6:36 sme vyrážali. Navigácia chcela ísť cez Maďarsko, ale my sme si zvolili Supercharger Graz V4 – pretože vieme, že tieto novšie nabíjačky sú rýchlejšie a spoľahlivejšie.

Na Supercharger v meste Graz sme dorazili o 9:25 s 29 % zostatkom v batérii a skvelou spotrebou 14,85 kWh / 100 km.

Prvé kilometre do Grazu sme prešli s elektrinou “natankovanou” doma v garáži. V priemere je to cca 0,15€ / kWh x spotreba v našom prípade 14,85 kWh / 100 km = 2,23€ + 10% straty pri nabíjaní = 2,45€ / 100 km. Ak doma máte fotovoltiku alebo “nočný prúd”, môže byť jazdenie s Teslou aj pod cenou jedného litra benzínu na 100 kilometrov. Pri nabíjaní z fotovoltiky cez deň je to samozrejme nula.

V skratke, cesta z Bernolákova do Grazu nás vyšla na 6,93€.

Auto chcelo pokračovať po 6min nabíjania, nakoľko malo dosť nabitú batériu na dojazd k ďalšej optimálnej nabíjacej stanici (Supercharger Jastrebarsko) s navrhnutým príchodom 11:40 (2:03h). Obsadenosť stojanov 4 z 16ks. Odpojili sme sa o 9:37 (stihli sme nájsť a použiť toalety), t.j. po 12min nabíjania s 65% batériou. Platili sme 11,28€. Keď sme odchádzali, už žiadne iné auto tam nestálo.

Etapa 2: Graz – Jastrebarsko

Auto nám odporučilo nabíjačku Jastrebarsko V4. Navrhnutý príchod na Supercharger bol o 11:40. Dorazili sme tam o 11:30 so 16 % batériou. Prešli sme 195,6 km za 1:53h s priemernou spotrebou 15,17 kWh / 100 km. Návrh nabíjania bol 20min, no my sme nabíjali dlhšie – 31 minút za 20,28 € – ale to len preto, že sme si dali pauzu na toast a toaletu. Batéria sa nabila zo 16% na 89% a auto navrhlo ďalšiu zastávku Zadar Supercharger s predpokladaným príchodom o 2:20h, presnejšie o 14:21 so zostatkom 22% v batérii. Auto ukazovalo 1 obsadený stojan z 12ks.

Etapa 3: Jastrebarsko – Zadar

Reálny príjazd na Zadar Supercharger V4 bol 14:22 so zostatkom batérie 28% (2:21h čas jazdy). Na diaľnici, kde je maximálna povolená rýchlosť 130km/h sme išli predpísaných 130km/h. Na 100km/h predpísaných sme išli 115km/h.

Od posledného nabíjania sa prešlo 248,6km za 2:21h so spotrebou 14,67 kWh / 100 km. Návrh nabíjania v Zadare bol 6min. Opäť bleskové nabíjanie, t.j. cena nabíjania činila 10,13€, presnejšie z 22% na 64% za 17 minút, pokým sme si natiahli nohy.

Obsadenosť stojanov – voľné 3 z 8ks (plus ďalšie na opačnej strane) verzia V4.

Cieľová rovinka: Zadar – Split

Cesta zo Zadaru do Splitu mala trvať 1:44h s príchodom 16:22. Realita? Všetko išlo hladko až do Splitu. 16:02 sme boli 7km pred cieľom a dostali sme sa do veľkej dopravnej zápchy v Splite v rámci dennej špičky. 16:42 sme to 3,5km pred cieľom vzdali (po 3,5km za 40min v zápche) a ukončili sme trip na priľahlej pláži.

Od nabíjačky v Zadare sme prešli 137,2km s priemernou spotrebou 18,88 kWh / 100 km s batériou v stave 22%.

Odhliadnuc od kolóny tesne pred cieľom sme boli za 10h vrátane nabíjania z Bratislavy až v Splite. Toto nabíjanie dokopy stálo 48,62€ (6,93€ + 11,28€ + 20,28€ + 10,13€) čo je menej ako diaľničné poplatky dokopy.

Diaľničné poplatky boli nasledovné:

  • Rakúska 10-dňová diaľničná známka = 12,4€
  • Slovinsko 7-dňová diaľničná známka = 16€
  • Chorvátsko 1.úsek od hraníc (SLO/HR) po Zagreb = 6,7€
  • Chorvátsko 2.úsek od Zagreb až Split = 1,4€ + 16,7€ + 8,1€ = 26,2€

Čísla hovoria za všetko:

  • Celkovo najazdené: 864,3 km
  • Priemerná spotreba: 15,54 kWh / 100 km
  • Minutá energia: cca 134,3 kWh
  • Náklady na nabíjanie: 48,62 €
  • Náklady na diaľnice: 61,3 € (AT, SLO, HR)
  • Čas jazdy vrátane nabíjania: 10 hodín

Z priľahlej pláže sme do ubytovania v Podstrane dorazili bez komplikácií a bez výraznej premávky. Ubytovali sme sa vo vopred rezervovanom Beach Hotel Božikovina. Hoci sme tentoraz cielene nehľadali hotel s možnosťou nabíjania, pred cestou sme hotel kontaktovali s dotazom ohľadom dostupnosti elektrickej zásuvky. Personál nám ochotne zarezervoval parkovacie miesto so štandardnou 230V zásuvkou, čo nám plne postačovalo. Touto cestou by sme chceli vyjadriť poďakovanie za ústretovosť a profesionálny prístup personálu.

Cesta z Chorvátska cez Maďarsko 🇭🇺

Etapa 1: Podstrana – Otočac

Pri odchode z pobrežia o 11:04 mala batéria 98 %. Auto navrhlo zastaviť na Supercharger Otočac o 13:28, no boli sme tam už o 13:26 – ako správne DriveTesla-ladies, sme si držali tempo. Tesla očakávala, že prídeme s 16 %, ale my sme prišli s 18 %.

Auto odporúčalo krátke 15-minútové nabíjanie a pokračovať na Supercharger Jastrebarsko. My sme sa však chceli naobedovať, tak sme zostali dlhšie a tým pádom sme mali dosť nabité, aby sme zašli až na Sormás. Nabíjali sme 40 minút za 20,40€, presne toľko, že sme zvládli WC, sendvič a kávu na pumpe. Odchádzali sme so stavom 89 % batérie.

Poznámka pre cestovateľov: Otočac má pomalšie nabíjačky (max. 90 kW), takže ak plánujete len rýchlu zastávku, je lepšie ho skombinovať s ďalšou nabíjačkou (napr. Supercharger Jastrebarsko). Ale na obed je ideálny.

Etapa 2: Otočac – Sormás

Zo Supercharger-u Otočac sme vyrážali o 14:06, s 89 % v batérii. Tesla nám naplánovala ďalšiu zastávku na Supercharger Sormás v Maďarsku.

Navrhovaný čas príjazdu bol o 17:02, no prišli sme už 16:39 – znovu s miernym náskokom. Auto predpovedalo 18 % batérie, realita bola 19 %.

Nabíjanie tu malo trvať len 14 minút, no zdržala nás… polievka. A dobrá! Nabíjali sme teda 29 minút za 20,53€, kým sme dojedli a oddýchli si. Výsledok? 87 % batérie pripravených na záverečný úsek.

Etapa 3: Sormás – Bernolákovo (s krátkou zastávkou v Čunove)

Zo Sormásu sme vyrazili o 17:08, Tesla hlásila príchod do Bernolákova o 20:17 so zostatkom v batérii 28 %. My sme si však ešte dopriali krátku pauzu v Čunove – symbolický koniec cesty.

Do Čunova sme prišli o 19:53 s 32 % a do Bernolákova sme dorazili o 20:22 s 22 % batériou.

Cesta naspäť nám trvala 9h 20min vrátane nabíjania zo Splitu až do Bratislavy, ktoré dokopy stálo 40,93€ (20,40€ + 20,53€) čo je opäť menej ako diaľničné poplatky dokopy. Úvodné nabitie na ubytovaní sme mali zadarmo pomocou 230V zásuvky. Takže prvých 262 km sme mali grátis.

Diaľničné poplatky boli nasledovné:

  • Chorvátsko od Splitu až po Goričan = 16,7€ + 9,6€ + 6,4€ = 32,7€
  • Maďarská 1-dňová diaľničná známka = 14,63€

Čísla hovoria za všetko:

  • Celkovo najazdené: 796,5 km
  • Priemerná spotreba: 16,36 kWh / 100 km
  • Minutá energia: cca 130,2 kWh
  • Náklady na nabíjanie: 40,93 €
  • Náklady na diaľnice: 47,33 € (HR, HU)
  • Čas jazdy vrátane nabíjania: 9 hodín 20 minút

Cesta späť cez Maďarsko je rovnako pohodlná, možno ešte kľudnejšia. Nabíjanie sa prispôsobí vášmu rytmu, či už si chcete len natiahnuť nohy alebo si dať obed a kávu.

A hlavne – Tesla sa o všetko postará. Vy si len užívate cestu.

Záverečné porovnanie

  • Celkovo najazdené: 864,3 km
  • Priemerná spotreba: 15,54 kWh / 100 km
  • Minutá energia: cca 134,3 kWh
  • Náklady na nabíjanie: 48,62 €
  • Náklady na diaľnice: 61,3 € (AT, SLO, HR)
  • Náklady spolu: 109,92€
  • Čas jazdy vrátane nabíjania: 10 hodín
  • Celkovo najazdené: 796,5 km
  • Priemerná spotreba: 16,36 kWh / 100 km
  • Minutá energia: cca 130,2 kWh
  • Náklady na nabíjanie: 40,93 €
  • Náklady na diaľnice: 47,33 € (HR, HU)
  • Náklady spolu: 88,26€
  • Čas jazdy vrátane nabíjania: 9 hodín 20 minút

Takže… zvládnu to aj dve blondíny? ZVLÁDNU!

Bez stresu, bez čakania na nabíjačkách, bez akéhokoľvek technického záseku. Tesla si všetko naplánovala sama a my sme len išli. Vtipkujte si koľko chcete, ale tento výlet ukázal, že cesta do Chorvátska na elektromobile je úplne bez problémov.

Prečo je každá Tesla-cesta s nami bez stresu?

Pretože vám pomôžeme ešte pred tým, než sadnete do auta:

  • Pomôžeme s výberom a objednaním Tesly
  • Skúšobná jazda alebo prenájom ešte pred kúpou
  • Poradíme so všetkými dokumentmi
  • Prihlásenie, prevoz, poistenie, leasing
  • Zaškolíme vás na používanie, nabíjanie aj plánovanie dlhých ciest
  • A keď bude treba, poradíme aj kam ísť k moru 😉

Teraz k Tesle Model 3 aj k Tesle Model Y dostanete 1000 km grátis nabíjania v sieti Tesla Supercharger.

DriveTesla.sk – Vaša cesta s Teslou začína u nás.

Aj tá do Splitu.